Holandský katechismus

21. července 2009 v 9:29 | jjs |  Náboženství
Stává se, že se lidé, kteří chtějí dokázat změnu pohledu Církve na sexualitu, odvolávají na tzv. Holandský katechismus. Kdo zabrousí trochu po internetu, může si vytvořit obrázek o tom, co je tzv. Holandský katechismus zač. Pochvalují si ho především okrajové skupiny v Církvi, které jsou proslulé svou heterodoxností: kupříkladu časopis Getsemany, který se velmi kriticky a neuctivě vyjadřuje o papeži, dokumentech Kongregace pro nauku víry a je velmi blízko hnutí Wir sind Kirche. Členství v tomto hnutí bylo Římem označeno za neslučitelné s příslušností ke Katolické církvi. Dále Holandský katechismus chválí hnutí homosexuálních křesťanů Logos, protože se v něm nehovoří o homosexuálním chování jako o nezřízeném, autor jednoho článku staví do opozice Holandský katechismus a Katechismus katolické církve.


Podstatu Holandského katechismu shrnuje výstiženě Mgr. Pavel Majerák, předseda Církví uznávaného hnutí Una voce v České republice:

V Holandsku byl již v roce 1967 vydán tzv. Holandský katechismus pro dospělé, který lze považovat za programový manifest cílů hlubinně skeptického a relativistického postoje, jenž po zkušenostech a diskreditaci myšlenkových proudů a režimů devatenáctého a dvacátého století vystřídal optimismus modernismu a zasáhl i do oblasti katolické teologie tím, že stejným způsobem hodnotil dějiny křesťanství a Církve. V této myšlenkové pozici přestává mít hodnotu obsah víry jako takový a v protikladu k hodnotě obsahu nabývá hodnoty vnitřní postoj člověka a to, jak ten který obsah své víry přijímá. Nositelem a zdrojem hodnoty se stává tedy člověk sám, resp. jeho postoj. Tento přehnaný důraz na subjektivitu aktu víry vede nejen k novému chápání Církve jako takové, o čemž nejmarkantněji svědčí pokleslá ekumenická praxe, která již téměř pozbyla misijního charakteru, ale logicky také vede k hluboké praktické relativizaci morálního učení Církve, což se projevuje nerespektováním morálního učení Církve organizacemi katolíků.

O Holanském katechismu hovoří také církví schválený časopis Světlo při příležitosti 40 výročí encykliky Humanae vitae:

30. června 1968 uveřejnil papež Pavel VI. encykliku Humanae vitae. Stalo se tak několik týdnů po závěru "Roku víry". Encyklika vyšla v roce, který svou "sexuální revolucí" negativně poznamenal celou tzv. generaci '68. Další dokument, který vyšel v té době, bylo tzv. "Krédo Božího lidu", které uzavíralo Rok víry ke cti apoštolů Petra a Pavla. Autorem textu byl francouzský filozof Jacques Maritain. Krédo bylo uveřejněno oficiálně ve zvláštním Motu proprio Pavla VI. a dostalo tak závazný charakter. Byla to reakce na alarmující stav víry v období vnitrocírkevní pokoncilní krize. Na otázku papeže, jaký je stav Církve, odpověděl kardinál Charles Journet: "Tragický." Symbolem tohoto tragického stavu byl tzv. Holandský katechismus, který "tradiční pravověrnost vyměnil za zcela novou, moderní". Hlavními bludy bylo: popírání dědičného hříchu, obětního charakteru mše svaté, skutečné přítomnosti Krista v Eucharistii, stvoření světa z ničeho, papežského primátu, a všech dogmat týkajících se Panny Marie. Tyto bludy na mnoha místech dodnes prakticky přetrvávají a také osvětlují vzpouru tehdejšího německého episkopátu proti encyklice Humanae vitae.

Dovolávat se Holandského katechismu, jako by on nejlépe reprezentoval "nový pohled" na sexualitu, k němuž údajně v Církvi došlo, je krajně zavádějící. Čtyři roky po vydání Holandského katechismu vychází dokument Kongregace pro nauku víry Persona Humana, který zcela jednoznačně potvrzuje tradiční učení Církve o sexualitě a jejím primárním cíli. Mimo jiné se v něm píše:

Jsou zde principy a normy, které církev bez nejmenší pochybnosti vždy předávala jako součást své nauky, jakkoliv by s nimi byly názory a mravy světa v rozporu. Tyto principy a normy nikterak nevyšly z nějakého druhu kultury, ale z poznání Božího zákona a lidské přirozenosti; a proto nemohou být zpochybňovány nebo považovány za překonané, jen proto, že nastala nová kulturní situace.

Těmito principy jsou inspirovány odpovídající rady a normy 2. vatikánského koncilu, aby byl ustanoven a zřízen takový společenský život, v němž se bude brát oprávněný zřetel na stejnou důstojnost muže a ženy při zachování jejich rozdílnosti[8].

Když byla tedy řeč o sexuální povaze člověka a lidské schopnosti plození, koncil si povšiml, že "podivuhodně vyniká nad to, co se vyskytuje na nižších stupních života"[9]. A potom jednotlivě probral principy a měřítka, která se týkají lidské sexuality v manželství a která mají svůj základ ve finalitě jeho vlastní funkce.

Koncil v této věci prohlašuje, že počestnost úkonů manželského života, pokud zachovávají pravou důstojnost člověka, nezávisejí "jen na upřímném úmyslu a zhodnocení pohnutek, ale musí se určovat objektivními měřítky, vzatými z přirozenosti lidské osoby a jejích činů; tato měřítka uchovávají celý smysl vzájemného darování i lidského plození v ovzduší pravé lásky"[10].
Tato poslední slova souhrnně vyjadřují nauku koncilu, rozvinutou šířeji v téže konstituci o něco dříve[11], o finalitě sexuálního úkonu a o hlavním měřítku jeho mravnosti: počestnost tohoto úkonu tedy jistě spočívá v zachování jeho finality.

Nemusím snad připomínat, že finalitou (konečným cílem) sexuality je předávání života.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 WENDY WENDY | Web | 21. července 2009 v 9:37 | Reagovat

Vyber obrázek na SRPEN!!
http://ashley-and-destiny.blog.cz/0907/vyber-obrazek-na-srpen

2 Len!k Len!k | Web | 21. července 2009 v 9:37 | Reagovat

ahojky...pls hlásni for Len!k tady:
http://naruto-online.blog.cz/0907/letni-soutez-zacina
Díkys a ráda oplatím *_*

3 Jessika Jessika | 27. července 2009 v 14:26 | Reagovat

Ahoj, jmenuji se Jessika a je mi 15 let. Nemám oči ani uši, ani pusu, ani nos, ani ruce, ani nohy. Jsem neplodná. Narodila jsem se tak. Ale přesto mám ráda sex. Dnes v noci tě navštívím u tebe v posteli a když se se mnou pomiluješ, splním ti tři přání.

4 jjs jjs | 7. srpna 2009 v 11:17 | Reagovat

Potvrzuji, že k žádné návštěvě Jessiky u mne v noci z 27.7. na 28.7. nedošlo. Přisuzuji to jejímu handicapu (nedovedu si představit, jak by mne osoba bez nohou mohla přijít navštívit).

5 Jessika Jessika | 12. srpna 2009 v 13:58 | Reagovat

Obvykle mne nosí strýček, přiveze mne sanitkou před dům a přinese mne v tašce až k pánovi. Tentokrát to nevyšlo, strýček měl službu za kolegu. Tak promiňte.

6 Jessika Jessika | E-mail | 17. srpna 2009 v 9:51 | Reagovat

Pro případné zájemce doplňuji, že mám krásné blond vlasy až po zadeček. Snad Vám pomohou přimhouřit oko nad mým postižením.
nanadidia@seznam.cz

7 Ignác Pospíšil Ignác Pospíšil | E-mail | 16. března 2010 v 13:48 | Reagovat

@JJS:

Můžeš mi ocitovat nějaký konkrétní dokument, v němž se píše, že členství ve WsK je neslučitelné s katolickou vírou?

8 AllisonFitzgerald21 AllisonFitzgerald21 | E-mail | Web | 13. září 2011 v 9:41 | Reagovat

Don't you acknowledge that it is correct time to get the <a href="http://bestfinance-blog.com/topics/personal-loans">personal loans</a>, which will make you dreams real.

9 personal loans personal loans | E-mail | Web | 20. října 2011 v 11:01 | Reagovat

Some time before, I really needed to buy a good car for my firm but I didn't have enough money and couldn't buy something. Thank goodness my mother suggested to try to get the loan from reliable creditors. So, I acted that and used to be happy with my financial loan.

10 Kilian Kilian | Web | 30. srpna 2017 v 23:20 | Reagovat

Neznate nekdo nejake lekce kytary online

11 Pivko Pivko | Web | 9. září 2017 v 21:07 | Reagovat

Jeste, ze hrajeme vsichni na kytaru...

12 Verca Verca | Web | 9. září 2017 v 21:26 | Reagovat

To je moc zajimave

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama