Pornografie je vždy perverzitou

24. června 2008 v 11:40 | jjs |  Filosofie
V tomto příspěvku chceme poukázat na to, že pornografie se nikdy nemůže vztahovat k přirozené sexualitě, ale je naopak vždy perverzní. Nejprve je třeba vymezit pojmy.
Pornografie je zobrazením sexuálního chování, za účelem sexuálního vzrušení. Narozdíl od erotiky nemůže mít estetickou hodnotu, protože neumožňuje estetickou distanci od svého předmětu, kterým je sexualita. Nemůže vyvolat nezaujatou libost, ale vždy vyvolává zájem zaujatý, konkrétně sexuálně. Jejím cílem není estetická kontemplace, ale sexuální vzrušení. Nefunguje jako umělecké dílo, ale jako náhražka skutečného sexuálního chování - často také ke skutečnému sexuálnímu chování vede.

Přirozenost činnosti znamená vlastnictví všech náležitostí sloužících k naplnění primárního cíle, který činnost sleduje. Lidskou sexualitu určují tyto cíle:
  1. slouží k rozmnožování lidského rodu;
  2. je naplněním vztahu dvou partnerů;
  3. působí fyzickou i psychickou libost a snižuje napětí.
Tyto cíle jsou v hierarchickém vztahu - třetí předpokládá první a druhý, druhý první, první je cílem primárním.
Přirozenost pohlavního styku spočívá v tom, že je schopen naplnit cíl daný první podmínkou. Tedy první podmínka je nutná a postačující, aby pohlavní styk mohl být považován za přirozený. Není-li splněna první podmínka, hovoříme o nepřirozeném neboli perverzním sexuálním chování. Nepřirozený styk je takový, který technicky vylučuje rozmnožování.
První dvě podmínky jsou nutné, aby mohl být sexuální styk mohl být mravně přijatelný. Dohromady tvoří podmínku nutnou a postačující pro mravní přijatelnost sexuálního chování. Nejsou-li splněny podmínky první a druhá zároveň, je styk mravně nepřijatelný, i když může být po technické stránce přirozený.
Přidá-li se k prvním dvěma podmínkám třetí, je pohlavní styk psychicky i fyzicky uspokojující. Dohromady tyto podmínky tvoří nutnou a postačující podmínku pro psychické a fyzické uspokojení z pohlavního styku. Nejsou-li splněny s třetí podmínkou první dvě, stěží můžeme mluvit o psychickém uspokojení, i když dojde ke chvilkovému ukojení sexuální touhy.
To, že sledování pornografie může člověka stěží psychicky i fyzicky uspokojovat, je zřejmé, stejně jako to, že pornografie je mravně nepřijatelná, protože není naplněním vztahu dvou partnerů. Zaměřme se na to, zda v případě pornografie můžeme hovořit o přirozeném sexuálním chování.
Pornografie často zobrazuje nepřirozené, perverzní sexuální praktiky. Zde je její perverzita bez debat. Perverzita pornografie v tomto případě spočívá v tom, co zobrazuje.
Můžeme však pornografické zobrazení přirozeného pohlavního styku (tedy takového, který technicky může vést k rozmnožování lidského rodu), tedy styku muže a ženy, označit za přirozené? Odpověď zní: ne. Podstata této odpovědi spočívá v samotném faktu, že se v případě pornografie jedná o zobrazení. Zobrazení je vždy určeno divákovi, kterého nemůžeme vyloučit. V případě pornografie, která má za cíl sexuální vzrušení, je divák přímo vtahován do děje jako třetí osoba a právě jeho přítomnost způsobuje, že pornografický záznam participuje na sexuální perverzitě - konkrétně voyeurismu. Této skutečnosti by se zobrazení vyhnulo, kdyby bylo určeno pro studijní účely, to však v případě pornografie není splněno. Perverznost pornografického záznamu přirozeného pohlavního styku není způsobena tím, co zobrazuje, ale tím, že vůbec zobrazuje a tím vtahuje do intimní záležitosti dvou lidí třetí osobu.
Ergo: pornografie je vždy perverzní. V každém případě tím, že vůbec zobrazuje sexuální chování, za cílem sexuálního vzrušení diváka. Často také tím, že zobrazuje perverzní sexuální praktiky. Z toho, že je perverzní vyplývá i to, že je mravně nepřijatelná a nemůže vést k psychickému a fyzickému uspokojení.
Svatý Jene Křtiteli, oroduj za nás!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Anton Anton | 24. června 2008 v 15:55 | Reagovat

At first, chválím prima blog.., je to tu velmi poučné..!

At second: Jak rozlišíte co vyvolává, jak píšete "estetickou distanci" erotiky od pornografie?? Tento soud je nutně subjektivní, a tedy co je pro jednoho erotikou, může být pro jiné pornem.

Děkuji za odpověď..

Anton.

2 jjs jjs | 24. června 2008 v 16:09 | Reagovat

Abych řekl pravdu, tak já bych to viděl asi tak, že vlastně každé zjevně erotické dílo, likviduje možnost estetické distance, nezaujatosti. Tedy, aby něco erotického mohlo být námětem uměleckého díla, musí být zobrazeno tak, aby pro vnímající nebyl pohlcen sexuálním vzrušením. Ale ty hranice asi do značné míry závisí na kulturním a subjektivním nastavení. Třeba v Africe nejsou odhalená ňadra u žen chápána jako eroticky vzrušující, zatímco v Evropě je tomu jinak. Porno bych vymezil tak, že má primárně za úkol sexuální vzrušení, erotiku tak, že jde o zobrazení sexuálního námětu bez primárního záměru vzrušovat. A pak také závisí na přístupu vnímajícího, jestli chce sexuální vzrušení, nebo chce vnímat krásu uměleckého díla.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama