Polemika s nejprimitivnějším divochem

26. května 2008 v 13:41 | jjs |  Recenze
V jedné ze svých četných polemik mi byla slečnou zastávající fantastický názor, že pohané žili v souladu s přírodou, což jim křesťané svými misiemi pokazili, k přečtení doporučena kniha Toma Robbinse "Další dálniční atrakce" nebo alespoň rozhovor Tarzana s Ježíšem nacházející se na straně 315-324 v uvedené knize. Vzhledem k tomu, že mne zajímá obraz náboženství v umění, knihu jsem si půjčil. Po jejím zběžném prolistování jsem se rozhodl využít druhé nabízené varianty a přečíst si jen doporučovaných 9 stran. Má recenze se bude tedy týkat jich. Ovšem k vytvoření si obrazu o knize i myšlenkovém světě autora zcela postačí. Pokud jsem to dobře pochopil, v celé knize jde o hledání těla Pána Ježíše, o jeho nalezení a o fetování, tedy typickou činnost těch, kteří by rádi nevěřili (řekl bych, že Dan Brown to uměl lépe prodat).

V úryvku, který jsem četl, Ježíše připravujícího se na své veřejné vystoupení na poušti (jde o vizi jednoho z hlavních hrdinů) navštěvuje Tarzan a nabízí mu drogy a jídlo. Tvrdí mu, že Ježíš je podoben polobohu Panovi, který se s příchodem Ježíše ze světa stáhnul. Vysvětluje mu, že Pan je symbolem spojení lidského a zvířecího. Tvrdí, že doba, kterou Ježíš svým příchodem odeslal do minulosti, se vyznačovala přirozeným souladem člověka s přírodou, s radostí ze života bez strachu ze smrti (protože smrtí se člověk připojuje k přírodě), s matriarchátem. Židé se prý tím, že opustili cyklické pojetí času, začali bát smrti, a tak si vymysleli Boha a možnost posmrtného života. Ježíš prý v návaznosti na židovské náboženství oddělí člověka od přírody. Když Ježíš tvrdí, že je třeba se povznést nad smyslnou přírodu, Tarzan reaguje:
"Povznést k čemu Ježíši? K abstrakcím. A k odcizení? Támhlety tvý svitky, tvá kniha Genesis, tvrdí, že na počátku bylo slovo. I tomu nejprimitivnějšímu divochovi musí bejt jasný, že na počátku byl orgasmus. Život vzniká ze života a zmrtvýchvstání - znovuzrození semen, návrat listí, který na podzim opadá - není duchovní, ale hmotný. To ti nepřipadá promyšlený?" (s. 319)
Díky za to, Tarzane. Nyní se nemusí dokazovat, že pěkně kecáš, když mluvíš o vztahu člověka a přírody, matriarchátu a vymyšlení Boha kvůli strachu ze smrti jako osvícensko-bolševické a navazující feministické příručky, ze kterých čerpáš. Stačí tvou argumentační úroveň ukázat na těchto několika větách.
Nevím, proč Tarzan podsouvá, že abstrakce je něco špatného. Abstrahování je základní princip lidského myšlení a Tarzan ho, ač plně hrdý na svou primitivnost, hojně při své argumentaci užívá. Za všechny abstraktní pojmy, kterých je Tarzanova mluva plná, můžeme uvést následující: bůh, člověk, příroda, kultura, duše, tělo, energie, život, smrt, znovuzrození, tvořivé cykly, ego, abstrakce, odcizení. Poslední pojem je dosti výmluvný. Od primitivního tvora, jakým má Tarzan být, bychom znalost vysoce abstraktní marxistické filosofie skoro ani nečekali, že ano.
Naopak se znalostí Písma je na tom Tarzan bledě, tady opravdu primitiva nezapře. V knize Genesis se opravdu netvrdí, že na počátku bylo slovo. Ale vzhledem k tomu, že byl Tarzan "již dost sjetý", můžeme to připsat jeho indispozici.
Věta o orgasmu na počátku je celkem přijatelná ve chvíli, kdy nahradíme "i" spojením "snad jen". Nebo je snad někdo schopen vysvětlit vznik vesmíru pomocí nějakého vyvrcholení slasti v počáteční singularitě? Fantasticky mystické a abstraktní, není-liž pravda.
Tvrzení, že život vzniká ze života je osvěžující v dané záplavě nesmyslů, přestože je v rozporu s tím, co Tarzan tvrdil dříve, totiž že pohané si byli vědomi svého původu z neživé přírody, a tak ji uctívali. To, že živé vzniká z živého, je v souladu se zákonem kauzality, předchozí Tarzanovo tvrzení nikoliv.
Nechápu ovšem, proč Tarzan podsouvá Ježíšovi víru v nějaké duchovní zmrtvýchvstání. Židovské a křesťanské náboženství věří v zmrtvýchvstání zcela tělesné. Ovšem to, že vše existující má kromě své hmotné stránky rovněž stránku nehmotnou, je fakt, který nechápe snad jen primitiv. Vše jsoucí je nějak uspořádáno, má nějakou svoji strukturu, díky níž může dělat to, co dělá. Hmota je organizována a organizaci nemůžeme vysvětlit hmotou.
To myslím zcela stačí. Odpovídám tedy místo fiktivního Ježíše Tarzanovi na otázku po promyšlenosti jeho teorie. Ne. Není to "promyšlený". Je to dost "hloupý".
A v tomto duchu se nese celá kniha, a tak si můžeme dovolit shrnutí: je hloupá. Ovšem nevím, jestli je nepromyšlená. Je dost možné, že podobné nesmysly autor do knihy vnesl zcela záměrně. Buď proto, aby zesměšnil osvícenskou propagandu, nebo aby ji podpořil. Přikláněl bych se k první variantě, kdyby slečna, která mi knihu doporučila, netvrdila, že se na náboženství dívá tak jako autor Robbins ústy Tarzanovými. Jsou tedy lidé, kteří něco takového dokáží brát vážně. Takové bych ovšem upozornil na to, že nemohou mít názor na křesťanství v duchu Robbinsovy knihy, protože tato žádný názor na křesťanství neobsahuje. Nelze mít názor na něco, o čem vůbec nevím, co to je.
Karel Čapek ve svém Marsyovi uvádí dvanáct argumentačních faulů, které se užívají v polemice. Šestou figuru nazval Čapek Imago a popisuje ji těmito slovy:
"Záleží v tom, že se místo odpůrce, jaký skutečně je, podvrhne jakýsi světu nepodobný hastroš, načež se tento hastroš polemicky vyvrací. Například polemizuje se s něčím, co potíraný odpůrce nikdy neměl na mysli a nikdy v tom smyslu neřekl; dokazuje se mu, že je pitomec a že se mýlí, na jakýchsi tezích, které jsou opravdu pitomé a mylné, ale nejsou jeho."
To dělá Tarzan v polemice s Ježíšem, když mu podsouvá něco, co zcela zjevně Ježíš nikdy netvrdil. A to dělá rovněž pan Robbins v celé své knize. A dělá to ještě ke všemu pitomě. Zda to dělá s vážnou tváří nebo si ze čtenářů tropí žerty, nejsem schopen rozhodnout. Tomu, kdo má zájem to zjistit, doporučuji knihu k přečtení.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Petr ton Petr ton | Web | 30. srpna 2017 v 23:51 | Reagovat

Znate nejakou dobrou skolu kytary online?

2 Levak Levak | Web | 9. září 2017 v 21:46 | Reagovat

Jeste, ze hrajeme vsichni na kytaru...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama