Möller: Are the critics right? (Díl 1.)

26. května 2008 v 8:13 | hama |  Recenze
Wilhelm Möller byl na přelomu 19. a 20. století biblistou a přesvědčeným protestantským wellhausenovcem. Důsledná aplikace kritických metod ho ovšem dovedla k zavržení teorie JEDP. Již v úvodu knihy vyzývá autor studenty protestantských teologických škol, aby se nedali přesvědčit dogmatickým diktátem Wellhausenových teorií, který na těchto učilištích panoval, ale aby si vlastním úsudkem pomocí jeho knih našli skutečně udržitelné pojetí starozákonních knih. Netřeba dodávat, že v podobné situaci se ocitá dnes i katolický seminarista.
První část Möllerovy knihy pojednává o Deuteronomiu, jehož pojetí se autorovi zdá být neslabším článkem Grafovy-Wellhausenovy hypotézy. Právě "Deuteronomista" donutil Möllera přehodnotit své postoje. Proč?

Podle GW vzniklo Deuteronomium v době reformy krále Josiáše (623 př. Kr., srov. 2Král 22). Jeho autory byli prý kněží, kteří potřebovali podklad pro centralizaci kultu v Jeruzalémě, a tak se uchýlili k tomuto "zbožnému podvodu." Proti tomu namítá Möller nnásledující:

1. Kniha, pokud na ni nahlédneme skutečně kriticky, nemá za cíl centralizaci kultu, ale jeho očištění.
2. Aby se jí všichni tak snadno podřídili, musela mít starší autoritu
3. 2Král 22,8 obsahuje obrat sefer ha-torah, ta Kniha toho Zákona; určitý člen by byl zcela nevysvětlitelný, pokud bychom předpokládali josiášovský původ Dt.

Kritici sice namítají, že všechno zákonodárství se připisovalo vždy Mojžíšovi jako modelovému zákonodárci, zároveň ale odmítají uznat, že by Mojžíš sám nějaký zákon formuloval, což je zajímavý paradox. Dále tvrdí, že zákonodárství vzniká vždy v době, kdy je používáno, což je nesmysl, protože u zjevně starších Jahvisty a Elohisty se podobné "zákonické" požadavky na očištění kultu již objevují.

Podívejme se na to, zda údajní autoři Dt skutečně reformou získali? Kult byl sice centralizován v Jeruzalémě, zároveň se kněžím ale přísně vymezily (a omezily) pravomoce. Není důvod, proč by dobrovolně připravili takovouto knihu.

Zajímavé také je, že o pravosti Dt nepochybuje nikdo: ani Josiáš, ani kněží, ani proroci, dokonce ani ostrý kritik všech falešných nauk Jeremiáš. Protestantský kritik Dietzsch dále podotýká, že zákonodárství Dt působí spíše jako projekt vznikajícího státu, než jako zákonodárství státu dlouho existujícího (srov. Dt 12-14) Totéž naznačují věty o Kanaanitech a Amalekitech, kteří v 7. stol již neexistovali. Rovněž všechny hrozby Egypte působí starobyle, protože v době Josiáše nebezpečí spíše hrozilo z Babylona či Aššuru.

Möller uzavírá, že Dt mohlo skutečně být příčinou Josiášovy reformy, ale těžko mohlo být sepsáno pro ni. Pozdní původ Dt musíme tedy zamítnout.

(Pozn. to činí i nejeden současný wellhausenovec.)
hama
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama