Nad jedním listem sv. Tomáše Akvinského

4. dubna 2008 v 14:33 |  Filosofie
Svatý Tomáš Akvinský byl mužem pro současného člověka nepředstavitelně činorodým. Přesto si podle důvěryhodných svědectví vždy našel čas na to, aby odpověděl bratřím na jejich dotazy. Jistý mladý bratr Jan se na sv. Tomáše obrátil s prosbou, aby mu udělil několik rad ohledně učení, studia, které bylo pro dominikány vždy jednou z priorit. Pokorný doktor mu odpovídá, jak je jeho zvykem, krátce a věcně. List je adresován mladému řeholníku 13. století, studentovi, přesto v něm najdeme mnoho aktuálního a všeobecně platného. Vždyť křesťan je koneckonců věčným studentem, má se neustále zdokonalovat a cvičit v poznávání Božího stvoření, v rozlišování mezi Dobrem a Zlem, v poslušnosti Božímu řádu.

Tomáš začíná svůj dopis, v souladu se svou filosofickou koncepcí, radou, aby mladý bratr postupoval od jednoduchých věcí ke složitějším:
"Můj Jene, předrahý bratře v Kristu, poněvadž ses mě zeptal, jak nutno postupovat v získávání pokladu vědění, dávám Ti tuto radu: Zvol si raději získat přístup k moři po malých potůčcích, než zaměřit přímo k hlubinám, neboť je nutno zvládnout snadné věci, aby člověk došel k zvládnutí nesnadných."
Svatý Tomáš, který na své nejsubtilnější filosofické a theologické myšlenky přišel v kleče před Ukřižovaným, ví, že studium nelze oddělit od života, a proto pokračuje:
"Proto Ti připomínám stran Tvého života toto: Nabádám Tě, abys byl pomalý k mluvení a abys velmi uvažoval, než vkročíš do hovorny."
Ach, těch dnešních "diskusních fór" na internetu, toho planého žvanění všemožných "intelektuálů" a "vzdělanců"; těch pohotových odpovědí na vše a okamžitě... Tomáš dále stupňuje své požadavky na studenta a říká mu věc prostou, ale dnes téměř nepředstavitelnou:
"Snaž se ze všech sil o čistotu svědomí."
A přidává ještě prostší a nepředstavitelnější pomůcku ke studiu:
"Nepřestávej věnovat čas modlitbě."
Kdo dnes klečí před Ukřižovaným, když chce na něco přijít, když chce poodhalit závoj na věcech stvořených či věčných? Asi nikdo… A neodpovídají této naprosté nevíře v prostou moc modlitby a v Milost i ty všeliké nové filosofické a theologické "objevy"?
Tomáš ale též ví, nakolik studenta, a toho věčného zvláště, ovlivňuje jeho okolí a radí:
"Buď milý vůči každému, anebo se při nejmenším o to snaž; nebuď však s nikým v příliš důvěrném vztahu, neboť přílišná důvěrnost plodí pohrdání a ztrátu času pro učení."
Přílišná důvěrnost, sektičky "mladých křesťanů", "spolčo"; pokrčení ramen a konstatování: "Otevřenost světu zvláště v učení a studiu je dnes i pro křesťana nutná." Skutečně?
Tomáš varuje dále, důrazněji, zcela jasně a nekompromisně:
"Dále žádným způsobem se nezapleť do toho, co dělají a mluví lidé ve světě."
Vysoké školy jsou dnes často v rukou lidí, kteří za minulého režimu seděli na Ústavech vědeckého atheismu a posuzovali škodlivost samizdatové literatury a různých "světonázorů", aby si po r. 1989 udělali jako největší znalci těchto knih a "světonázorů" docentury; v současnosti dostávají tito lidé nejvyšší státní ocenění za přínos vědě, filosofii atd. Když někdo na jejich minulost poukazuje, dostane se mu většinou odpovědi: To sem už nepatří, nejde o charakter, ale o "odbornost" a znalosti těchto lidí, a ty jsou veliké, a proto jsou na správném místě a mohou učit další generace atd. Svatý Tomáš však ve svém dopise mluví zase poněkud jinak a mladému bratrovi důrazně radí:
"Nezapomeň kráčet ve šlépějích světců a mužů zdravého charakteru."
Po realistické a tvrdé radě - "Nehledej to, co je nad Tvé schopnosti." - Tomáš na samém závěru nutnost Následování ještě zdůrazňuje:
"Kráčej v šlépějích našeho blaženého Dominika, jenž za svého života přinesl na vinici Páně listí, květy a plody plné užitku a hodné obdivu. Budeš-li se vždycky o tohle snažit, dokážeš dosáhnout všeho, co si přeješ."
Co dodat? Snad jen:
Svatý Tomáši, oroduj za nás, věčné studenty!
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama