J. A. Fitzmeyr S.J.: Co říká Nový Zákon o Kristu

11. dubna 2008 v 15:05 | hama |  Recenze
Zmíněná kniha je rozdělena do dvaceti pěti otázek, na které podává biblista svou odpověď vždy v rozsahu několika stran.
Již v první odpovědi nenechává čtenáře na pochybách, o co půjde: o úplnou apostazi od Církve a o zavržení věčných pravd svaté katolické víry. Evangelia prý nejsou faktografickými záznamy; jsou výpovědmi jiného řádu, posvátným dědictvím (což je jen neomodernistický eufemismus pro lež) atd. Svatopisy jsou vlastně fantazií sv. evangelistů (rozuměj falsifikátorů) na téma jakéhosi výrokopisu označeného Q. V druhé odpovědi nám jezuita jen letmo naznačí, že věří více židu Flaviovi Josephovi a satanskému Talmudu, než sv. evangelistům, aby ve třetí kapitole přiznal jistý díl pravdy i apokryfním evangeliím. Toto odvržení Písma sv. na poslední místo z posledních kulminuje ve velevýmluvné kapitole čtvrté, kde se deklaruje pýcha rozumu tohoto exegety nejexplicitněji: my nyní prý "máme klíč k Písmu sv., který v předchozích staletích chyběl," můžeme na jeho základech rozvinout nebývale ekumenismus (společně k apostazi!) Naopak odmítli-li bychom, že to, co Kristus dělal a kázal, to, co kázali sv. apoštolové a to, co sepsali sv. evangelisté, jsou tři zcela odlišné věci, spáchali bychom prý "intelektuální sebevraždu," nebo bychom skončili v apostazi. (Toť ovšem slepá ulička!)

Pak už následuje destrukce všeho, v co kdy Církev věřila, v rychlém sledu: dětství Pána Ježíš je smyšlenkou sv. evangelistů, On sám se nenarodil z Panny, zato měl sourozence, zázraky nekonal, Nejsvětější Svátost Oltářní neustavil, židé za Jeho smrt nemohli, z mrtvých nevstal, na nebe nevstoupil, Petrovi primát nesvěřil, nebylo také v čem, protože Církev nezaložil.

Autor není dost upřímný na to, aby tato popření formuloval explicitně. Vždy je hbalí do moderně-intelektuálně atraktivního hávu řečí o tom, že věroučně je otázka podána z jiného úhlu, že kérygma přináší to či ono, že se na věc díváme z hlediska řecké filosofie atd., jinými slovy, svíjí se jako had, aby nevyšla jeho apostaze najevo.

"Svádí-li tě oko tvé k hříchu, vyloupni ho a odhoď od sebe" [Mt 5, 29]. Analogicky, svádí-li Fitzmeyra rozum k takovéto ohavné blasfemii, měl by ho vydloubnout a odhodit ho od sebe.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama